Bükki kalandozások: Szarvaskő-Bélapátfalva
Megközelíthető: gépjármű, helyközi autóbusz járat, vonat, kerékpár
Kirándulás jellege: természeti szépségek, történelmi emlékek
Szarvaskő hazánk egyik legszebb fekvésű települése. Az Eger-patak szűk völgyében épült falut vulkáni kőzetekből álló meredek hegyoldalak fogják közre.
A település fölé magasodó kilátótoronyból a falu és a vár panorámájában gyönyörködhetünk. A festői sziklaszurdok fölé magasodó várat egyébként már 1295-ben említik az oklevelek, a település ekkor vámszedő hely volt. Sajnos a várat 1735 után lakói elhagyták és romba dőlt. A vártól érdemes még tovább kaptatni az Akasztó-hegyre, ugyanis a Bükk legszebb vulkanikus eredetű szikláin járunk, ahol a napsütésnek kitett oldalakon füves növényzetet, sziklagyepet találunk
Bélapátfalva
Kevés település kapott olyan lenyűgöző „hátteret” a természettől, mint ez a kisváros: a Bélkő-hegy kétmillió éves sziklái védőn magasodnak a lakóházak felé.
Túrázás a Bélkőre
A Bélkő 815 méter magasan fekvő tetejére 5 km hosszú, 7 állomásból álló kényelmesen emelkedő tanösvény vezet, ami gyalogosan járható be. Az egyes állomásokon táblák segítségével ismerkedhetünk meg a hegyen élő növény-és állatvilággal. A hegy tetejéről Magyarország egyik legszebb panorámája tárul elénk: tiszta időben látjuk a Tisza vonalát, és a Tátrát is. A tanösvény a Ciszterci Apátság mellől indul.
Apátság
A település apátságát 1232-ben alapította II. Kilit egri püspök- a csodálatos templom közel 800 éves falai között mintha megállt volna az idő- a küszöbön belépve csak a nyugalom, a béke, a csend fogad. Magyarország egyetlen épségben maradt középkori ciszterci apátsági temploma ez, benne hazánk egyik legrégebbi, még működőképes orgonájával, amit hangversenyek, kulturális programok, esküvők, egyházi események alkalmával szólaltatnak meg a hozzáértő zenészek.
Gilitka Kápolna
A túrázás szerelmesei az erdő közepében álló gyönyörű kis kápolna meglátogatását se hagyják ki: kb. 1 órányi sétával elérhető az erdei tisztáson, a csobogó forrás mellett álló kápolna, amit 1750-ben építettek egy valamikori postakocsi útvonal egyik állomásán.